Academic Solutions: ”Platsen du jobbar på ska spegla företaget”
Sedan Anna Tunberg startade konsult- och rekryteringsföretaget Academic Solutions år 2016 har mycket hänt. Företaget har både växt och skiftat inriktning på sin affärsidé. Från att initialt mest ha fokuserat på att hjälpa universitets- och högskolestudenter och företag att hitta fram till varandra genom exjobb och praktik är nu Academic Solutions verksamhet i huvudsak inriktad på konsulting och rekrytering av juniora talanger, både studenter och de med några års erfarenhet, för tillfälliga och tillsvidare tjänster.
– Numera börjar vi röras oss även utanför Skånes gränser och en stor skillnad är att vi nu ofta blir uppsökta av företag och som söker kompetens, säger Anna Tunberg.
Hon kom in i branschen från ett annat håll än det traditionella, lite av en slump.
– Min bror som jobbade som säljchef behövde studentmedarbetare, men hade svårt att hitta hjälp att rekrytera. Vi konstaterade att här finns ett gap på marknaden och tre månader senare hade jag startat Academic Solutions.
Företaget skaffade sig lokaler i Wihlborgs kontorshotell på Scheelegatan 15 i Lund. Att det blev på Ideon kändes självklart, Anna Tunberg kommer från en familj av entreprenörer varav många har hållit hus just där. De fyra medarbetarna som jobbar internt har två rum i en korridor i kontorshotellet och tillgång till gemensamma ytor som pentry, lounge och mötesrum.
– Något som var positivt med att sitta i vårt gamla kontor var grannarna. Att vara omgivna av andra småbolag har varit speciellt kul då vi själva bara är fyra personer inne på kontoret, säger Anna Tunberg.
Men allt eftersom verksamheten har utvecklats och vuxit har också längtan efter ett helt eget kontor blivit större.
– Det handlar både om utrymme och att vi vill sätta vår egen prägel på platsen. Det känns viktigt när vi tar emot folk på intervjuer tillexempel. Jag vill att både mötesrum och kontor ska vara snygga och i vår egen stil.
Anna Tunberg började leta efter en ny lokal till företaget, och funderade ett tag på att flytta ner till centrala Lund. Men efter att ha tittat runt och tänkt igenom situationen kom hon fram till att företaget ändå hör hemma i miljön runt Ideon.
– Vi förknippas ju med studenter och den typen av innovativa företag som finns här. Och vi trivs bra på Ideon.
Det visade sig att Wihlborgs hade en ledig lokal i byggnaden Beta som ligger bara några hundra meter från kontorshotellet, en lite annorlunda lokal i två etage som Anna Tunberg tror kommer passa bra för Academic Solutions.
– Det är en bra storlek för oss, där har vi utrymme att växa.
Hon ser flera fördelar med att fortsätta att ha Wihlborgs som förvaltare av företagets kontorslokal.
– Eftersom det är samma förvaltare behöver vi inte sitta ut vårt kontrakt på det gamla stället utan kan flytta över till det nya så snart det är färdigrenoverat, berättar hon.
Hon ser det också som positivt att få ha kvar samma kontaktpersoner när det gäller lokalerna då hon upplever att de alltid haft bra kommunikation.
Vad har du får råd till ett mindre företag som står i begrepp att skaffa sig lokaler att arbeta i, eller byta från en lokal till en annan?
– Platsen du arbetar på betyder jättemycket. För mig känns det viktigt med rätt färger och möbler och att lokalens utseende och stil speglar kulturen som finns i företaget. Jag tror också man ska tänka sig för ordentligt innan man väljer lokal och plats för sitt företag. Det finns många aspekter som spelar in, exempelvis vad företaget förknippas med och var kunder eller uppdragsgivare rör sig någonstans. Bara för att en lokal ligger centralt och känns hipp betyder inte det att den är rätt för ditt företag.