Wihlborgs köper och säljer i Helsingborg

Wihlborgs har förvärvat kontors/industrifastigheterna Persien 14-15 och Huggjärnet 13 i Helsingborg.

Fastigheterna omfattar 12 000 kvm och är belägna inom Wihlborgs delområden på Söder resp. Berga. Tillträde sker under tredje kvartalet 2006.

Fastigheterna har förvärvats för 71 Mkr och direktavkastningen ligger på strax över 8 %.

– Fastigheterna passar väl in i vårt övriga bestånd och stärker vår marknadsposition ytterligare på båda delmarknaderna, säger Anders Jarl, VD Wihlborgs Fastigheter.

Samtidigt har fyra fastigheter avyttrats i Helsingborg - Sagan 1, Sköldenborg 18 och Thalia 15 & 17. Total yta 4 000 kvm och försäljningssumma 38 Mkr. Försäljningssumman överstiger redovisat marknadsvärde per den 30 juni med 7 Mkr. Fastigheterna kommer att tillträdas av köparen under fjärde kvartalet 2006.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet är beläget i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn.
I Malmö och Helsingborg är Wihlborgs ett av de ledande fastighetsbolagen. Fastigheternas redovisade värde uppgår till 11 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1 mdkr.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Christer Johansson, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 06, 0733-71 17 06
Iréne Johansson, Informationschef, 040-690 57 21, 0733-71 17 21

Instabee utökar med 4 000 kvm hos Wihlborgs i Helsingborg