Valberedningens förslag till styrelseledamöter i Wihlborgs Fastigheter AB

Valberedningen i Wihlborgs Fastigheter AB utsågs enligt årsstämmans beslut och består av representanter för de tre största ägarna per 30 september 2007 samt en representant för Aktiespararna. Till valberedning utsågs då Leif Franzon (Aktiespararna), Peter Laveson (Investment AB Öresund), Peter Lindh (Maths O. Sundqvist) och Anders Silverbåge (Brinova) De tre största ägarrepresentanterna representerar tillsammans cirka 27 procent av rösterna i Wihlborgs.

Inför årsstämman den 23 april 2008 föreslår valberedningen att styrelsen består av sju ledamöter. Valberedningen föreslår vidare omval av styrelseledamöterna Erik Paulsson, Kerstin Fredriksson, Anders Jarl, Sara Karlsson, Helen Olausson, Tommy Qvarfort och Johan Qviberg. Sten K Johnson har meddelat att han inför årsstämman inte står till förfogande för omval. Valberedningen föreslår också att Erik Paulsson omväljs till styrelseordförande.

Arvodet till styrelsen föreslås utgå med totalt 820 000 kr. Till styrelsens ordförande utgår ett arvode om 220 000 kr och till övriga ledamöter 120 000 kr, förutom VD Anders Jarl. Höjningen av arvodet per ledamot motsvarar ca 4 procent.

Deloitte AB, med Torbjörn Svensson som huvudansvarig revisor, valdes till revisor vid en extra bolagsstämma 2004 för tiden intill årsstämman 2008. Valberedningen föreslår att Deloitte AB med Torbjörn Svensson som huvudansvarig revisor omväljs för en period om tre år dvs. för tiden intill årsstämman 2011.

Valberedningen föreslår, i likhet med tidigare, att en ny valberedning tillsätts senast sex månader före årsstämman 2009 och består av företrädare för de tre största aktieägarna baserat på senast kända ägande jämte en representant för de mindre aktieägarna, företrädda av Aktiespararna.

För valberedningen:
Anders Silverbåge, telefon 0730 -70 22 22

För Wihlborgs Fastigheter AB:
Iréne Johansson, informationschef, telefon 040 -690 57 21

Instabee utökar med 4 000 kvm hos Wihlborgs i Helsingborg

Wihlborgs tecknar nya avtal i växande life science-noden Medeon i Malmö

Wihlborgs köper kontorsfastighet vid Hyllie station