Wihlborgs bygger nytt för 175 Mkr i Helsingborg

Wihlborgs expanderar och byggstartar tre projekt i norra Helsingborg.

På Väla Södra, Rubinen 1, uppförs en byggnad på 8 500 m² som innehåller lager, kyl- och frysrum samt kontor. Hela fastigheten hyrs av Bergaterminalen som är ett familjeföretag verksamt inom spedition, logistik och lagerhållning.

Strax intill på Berga i fastigheten Hillebarden 1, blir det nya butiks- och utställningsutrymmen på 3 900 m2 åt bl a Lindströms Bad & Kakel. Och inom samma område på Kroksabeln 20 byggs två nya längor på totalt 4 400 m2 med butiks- och lagerlokaler. Hyresgäster är bland andra Netlease och Carspekt.

Wihlborgs investeringar uppgår totalt till 175 Mkr och inflyttningarna sker under sommaren/hösten 2012. Nettoavkastningen beräknas bli 8,5 procent.

– Vi ser en stark efterfrågan på lokaler i Helsingborg och vi är glada för förtroendet att få hjälpa till med nya etableringar, säger Anders Jarl, VD för Wihlborgs Fastigheter AB. Med våra 500 000 m2 kontor, lager och industri är vi klart marknadsledande i Helsingborg. Detta ger ett mervärde för våra kunder den dagen de behöver förändra sina ytor, eftersom vi alltid kan erbjuda ett annat alternativ inom vårt bestånd, avslutar Anders Jarl.

I Malmö, Helsingborg och Lund är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 17 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1,5 mdkr.

Wihlborgsaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap-segmentet.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Christer Johansson, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 06, 0733-71 17 06
Iréne Johansson, Informationschef, 040-690 57 21, 0733-71 17 21

Informationen är sådan som Wihlborgs Fastigheter AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 26 september 2011 klockan 08.15.

Instabee utökar med 4 000 kvm hos Wihlborgs i Helsingborg

Wihlborgs tecknar nya avtal i växande life science-noden Medeon i Malmö

Wihlborgs köper kontorsfastighet vid Hyllie station