Wihlborgs miljöarbete uppmärksammas internationellt

Wihlborgs har som enda svenska fastighetsbolag den 1 september tilldelats den högsta statusen Green Star av GRESB Foundation i Amsterdam.

GRESB Foundation är en global sammanslutning av internationella investerare, där 340 av värdens största fastighetsfonder och fastighetsbolag lämnat detaljerade uppgifter om miljöprestandan i sitt fastighetsbestånd.

Allt fler investerare vill se en ökad öppenhet i hur företagen förhåller sig till sin miljöpåverkan. Uttrycket ”ansvarsfulla investerare” blir allt vanligare och det blir enligt en av grundarna till GRESB allt viktigare att kunna jämföra företag på en global skala.

Miljöfrågorna är viktiga för Wihlborgs och då även en transparens som inte enbart visar på framgångarna utan även riskerna samt handlingsplanerna för dessa. Wihlborgs arbetar sedan några år tillbaka aktivt med sin miljö- och samhällspåverkan och är t ex anslutet till FN:s Global Compact.

– Undersökningar som GRESB’s innebär ett mervärde för oss som företag. Vi är nu inne i en process som under våren 2012 leder till vår första hållbarhetsredovisning enligt GRI (Global Reporting Initiative). Redovisningen handlar mycket om att lyssna av vad våra externa intressenter faktiskt vill veta om oss och framför allt vad de förväntar sig, kommenterar Wihlborgs miljöchef Hanna Claesson.

Samtliga bolag har granskats och bedömts genom en modell som utmynnar i fyra olika bedömningar;

· Green Starters - bolag som har påbörjat policys för hållbarhet, miljöinitiativ är dock inte fullt implementerade i fastighetsbeståndet och här finns inga nyckeltal att följa upp.
· Green Talk - här finns väl utarbetade strategier och handlingsplaner men de har inte utvecklats i praktiken.
· Green Walk - bolag som har väl fungerande mätning av nyckeltal men öppenheten är begränsad.
· Green Stars - bolag som har väl utarbetade strategier för mätning och hantering av miljömässiga nyckeltal. Bolagen fokuserar på att minska sin resursförbrukning och energieffektivisering utförs med framåtanda.

På GRESB’s webb (www.gresb.com (http://www.gresb.com/)) finns mer information om hur bolagen bedömts och här visas även Green Stars-listan i sin helhet.

– Att Wihlborgs miljöarbete uppmärksammas internationellt med klassificeringen ”Green Star” är extra roligt, kommenterar Wihlborgs VD Anders Jarl, inte minst med tanke på att utländska investerare har ett stort intresse av den svenska marknaden.

Wihlborgs Fastigheter AB

I Malmö, Helsingborg och Lund är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 17 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1,5 mdkr.

Wihlborgsaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap-segmentet.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Hanna Claesson, miljöchef, 040-690 57 92, 0733-71 17 92
Iréne Johansson, informationschef, 040-690 57 21, 0733-71 17 21

Instabee utökar med 4 000 kvm hos Wihlborgs i Helsingborg