Delårsrapport jan-sep 2024: Tillväxt i kärnverksamheten

· Hyresintäkterna ökade med 7 procent till 3 115 Mkr (2 912). · Driftsöverskottet ökade med 7 procent till 2 244 Mkr (2 104). · Förvaltningsresultatet uppgick till 1 329 Mkr (1 381). · Periodens resultat uppgick till 846 Mkr (323), motsvarande ett resultat per aktie om 2,75 kr (1,05).

Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs, kommenterar det tredje kvartalet:

- Det tredje kvartalet för Wihlborgs kan summeras med att vi fortsätter att teckna nya hyresavtal med spännande kunder, vi fortsätter att investera i nytt och befintligt bestånd och vi fortsätter fokusera på vårt kassaflöde. Sammantaget ger detta över tid goda resultat.

- Nettouthyrningen för kvartalet är plus 28 Mkr med en nyuthyrning på hela 96 Mkr, vilket är rekord för att vara kvartal tre. Nya avtal tecknas dessutom på högre hyresnivåer än de som gäller i uppsagda avtal vilket ger stöd för en positiv utveckling av marknadshyrorna. Hyresintäkterna ökade i det tredje kvartalet med 7 procent till 1 043 Mkr, vilket är den högsta siffran någonsin för våra intäkter i ett enskilt kvartal. Trots ökade räntekostnader ökade förvaltningsresultatet med 3 procent till 445 Mkr.

- En viktig händelse för oss var att vi även 2024 rankas som nummer ett bland diversifierade noterade fastighetsbolag i Europa i ESG-utvärderingen av GRESB. Vi har även tecknat avtal med Handelsbanken om ett hållbarhetslänkat lån där specifika mål för energiintensitet samt både direkt och indirekt CO2-påverkan, scope 1-3, utvärderas årligen. Vi vill på detta sätt belysa hur vår verksamhet påverkar klimatet nu och framöver och att stort fokus läggs på att minska våra koldioxidutsläpp.

Idag kl. 09.00 presenterar Ulrika Hallengren och Arvid Liepe delårsrapporten vid en webbsänd telefonkonferens.

Länk till webbsändning:

Denna information är sådan information som Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontakt­personers försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 07.30 CEST.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 58 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,6 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31

Wihlborgs säljer bostadsbyggrätter utanför Köpenhamn

Thule Group flyttar till Wihlborgsfastighet i Dockan i Malmö

Wihlborgs delårsrapport januari-september 2024 presenteras den 24 oktober - inbjudan till presentation