Wihlborgs bygger ny anläggning till Caldic som samlokaliserar till Malmö

Wihlborgs har tecknat ett 20-årigt avtal med livsmedelsföretaget Caldic Ingredients Nordic om en ny anläggning på 10 000 kvm på Galoppen 1 i Fosie i östra Malmö. Caldic flyttar både fabrik och kontor till anläggningen, vilket omfattar cirka 90 arbetstillfällen. Tillträde äger rum hösten 2025.

Caldic är en av världens främsta aktörer inom handel med specialingredienser till livsmedel, läkemedel, personlig omvårdnad och industriprodukter. Företaget har globalt huvudkontor i Rotterdam och cirka 4 000 medarbetare runt om i världen. Den nordiska verksamheten har huvudkontor i Frihamnen i Malmö, fabriker i Knislinge och i danska Rödovre, samt försäljningskontor i Danmark, Norge och Finland. Den nya siten innebär en samlokalisering av de två fabrikerna och det nordiska huvudkontoret.

Byggnaden planeras certifieras enligt Miljöbyggnad nivå Guld.

Investeringen omfattar 264 Mkr inklusive markförvärv (23 Mkr).

- Vi på Caldic är väldigt stolta över det här projektet som är ett tydligt steg i vår fortsatta utveckling i Norden. Verksamheten i Norden startade här i Malmö 1923, då som AB R Lundberg, så vi har en mer än 100-årig historia i staden. Investeringen som Caldic nu gör är ett tydligt bevis på det förtroende som finns, både för vår lokala organisation och Norden som marknad. Vi har ett team som kommer att skapa stor tillväxt även kommande år, säger Gustav Larsson, vd för Caldic Ingredients Nordic.

- Vi är väldigt glada att kunna möta Caldics behov för att utveckla sin verksamhet vidare. Det kommer att bli en modern byggnad med höga krav på installationer, tekniska system och certifiering. För Wihlborgs är det viktigt att även fastigheter för industri och produktion har höga hållbarhetsambitioner, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 57 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,5 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Peter Olsson, regionchef, 040-690 57 62