Wihlborgs säljer bostadsbyggrätter utanför Köpenhamn

Wihlborgs säljer bostadsbyggrätten Vasekaer 7 i området Hørkær i Herlev kommun nordväst om Köpenhamn. Byggrätten omfattar 18 500 kvm BTA och förvärvades i oktober av ett konsortium med Nordkranen och Catella för 72,5 MDKK. Syftet är att ge Hørkær förutsättningar att fortsätta sin utveckling från klassiskt industriområde till en modern och multifunktionell stadsdel med bostäder och företag.

Vasekaer 7 har varit i Wihlborgs ägo sedan 2007 och en ny detaljplan för bostäder godkändes 2021. Wihlborgs säljer nu byggrätten för att ge bostadsutvecklare möjligheten att tillföra bostäder till området och bidra till ökad förtätning.

Hørkær är ett av de mest eftertraktade företagsområdena i Herlev med närhet till både motorvägsnät och Herlev station. Wihlborgs är väl representerat i området och ser fortsatt stor potential.

- Genom att sälja denna byggrätt kommer en ödetomt kunna förvandlas till bostäder och därmed bidra till mer variation och liv i området, vilket ger positiva effekter både för vår verksamhet och för kommunen i sin helhet. Wihlborgs har fler förtätningsmöjligheter i den danska portföljen och ser goda möjligheter att fortsätta vara med och utveckla attraktiva stadsmiljöer, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

- På flera håll arbetar vi för att skapa attraktiva och blandade stadsdelar, med bostäder och företag sida vid sida. Försäljningen av Vasekær 7 är den första i en rad bostadsbyggrätter som ligger nära våra kommersiella fastigheter. När projektet är klart kommer det att bidra till en positiv utveckling av Hørkærområdet, som är ett viktigt företagsområde för oss. Vi ser fram emot att följa områdets förvandling och att fortsätta vårt engagemang för att utveckla framtidens stadsdelar, säger Søren Holm, direktör för Wihlborgs A/S.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 57 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,5 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Søren Kempf Holm, direktör för Wihlborgs A/S, +45 40 21 80 59