Trivsel och gemenskap i fokus när Wihlborgs åter koras till en av Sveriges bästa arbetsplatser
Torsdagen den 18 april satt en förväntansfull skara Wihlborgsmedarbetare på tåget upp till Stockholm för den årliga GPTW - galan. Ett återkommande event, som detta år ledde till en femtondeplats i kategorin medelstora företag (50–249 anställda). Tove Gleisner, HR-chef på Wihlborgs, tror att en av nycklarna till Wihlborgs fortsatta tillväxt är att medarbetarna trivs.
– GPTW-undersökningen ger oss verktyg för att aktivt mäta, följa upp och arbeta med hur våra medarbetare upplever oss som arbetsgivare. Det gör att vi kan vara handlingskraftiga och skapa förutsättningar för att både stärka det som vi redan gör bra och skapa förbättring där det efterfrågas och behövs, berättar Tove.
En kultur med synergieffekter
För Hassan Mahdi, förvaltare på Wihlborgs i Lund, är det viktigt att han arbetar på ett företag som bryr sig. Inte bara om sina medarbetare men också gentemot samhället i stort.
– Vår regionala anknytning innebär att vi kan göra direkta samhällsinsatser där vi verkar. Här på Ideon har vi exempelvis ett språkcafé för att främja integrationen. Det skapar en stolthet som jag tror avspeglas i vårt fina GPTW-resultat och även utåt till våra hyresgäster.
Enligt Tove är främjandet av en positiv företagskultur lika viktigt ur medarbetarsynpunkt som ur ett affärsperspektiv.
– Jag är övertygad om att när våra medarbetare mår bra och är engagerade kan vi ge en ännu bättre service till våra hyresgäster.
Ett kontor som främjar kulturen
För Susanna Lirbank, fastighetsvärd på Wihlborgs i Malmö, var företagskulturen en stor anledning till att hon sökte sig till Wihlborgs från början. Nu, några år senare, upplever hon att samma kultur finns kvar och att det är något som hela organisationen värnar om.
– Det finns en anledning till att det är så många som väljer att komma in till kontoret varje dag. Vi har ett väldigt trivsamt klimat och en härlig gemenskap. Det är alltid roligt att åka in till den gemensamma frukosten för att träffa och prata med alla.
Att köket har blivit en mötespunkt är ingen slump. Planlösningen är strategiskt utformad för att vara kulturskapande och ge förutsättningar för att medarbetarna ska samtala och bygga relationer. Här finns exempelvis flöden som tillåter så kallade ”happy accidents”, det vill säga platser där kollegorna stöter på varandra spontant.
– Jag träffar ofta mina kollegor vid kaffemaskinen. Det blir naturligt att stanna upp och utväxla allt från vardagligt småprat till att diskutera pågående projekt, berättar Susanna.
Även Hassan tycker att Wihlborgs kultur och arbetsmiljö uppmuntrar till samtal och samarbete mellan olika avdelningar och roller.
– Vi har alla olika kunskap och bakgrund vilket skapar en härlig blandning av kompetens. Det är en slags prestigelöshet där vi gärna frågar varandra om hjälp och lyfter varandra när man gör något bra.