Ideon Gateway först ut med distributörsobundna leveransskåp
Digitala leveransskåp förenklar de dagliga rutinerna
Efter pandemin vändes de dagliga rutinerna på kontoret upp och ned över en natt. Många har vant sig vid att hämta ut paket i butik eller leveransskåp, och befinner sig inte alltid på kontoret mellan just klockan 8 och 17.
På Ideon Gateway har paketen tidigare levererats till receptionen, som skickat ett e-post till mottagaren och ställt paketet i ett rum bakom receptionen. Ett utrymme som tidvis varit rejält belamrat med alla leveranser. Paketen har bara kunnat kvitteras ut under receptionens öppettider.
Sedan den 11 april är detta förfarande utbytt mot digitala leveransskåp. Systemet påminner precis som de flesta andra leveransskåp om hur en portkod fungerar.
- Många hyresgäster efterfrågade en smidigare hantering av ankommande företagspaket och att inte vara bundna av öppettider för att hämta ut sitt paket. Och nu är det möjligt! Både leveransskåp och brevlådor har dessutom installerats i ett nytt rum precis intill hisshallen, vilket gör dem mer lättillgängliga, säger Hassan Mahdi, förvaltare på Wihlborgs.
I samband med att skåpen tas i bruk införs också ett digitalt bokningssystem för mötesrummen i kontorshotellet. Tidigare har mötesrummen bokats analogt genom en almanacka på dörren eller genom att kontakta receptionen.
- Vi hoppas att digitalisering av den här typen av enklare service ska underlätta i hyresgästernas vardag, säger Hassan Mahdi.
Obruten mark för business to business
Ideon Gateway blir med installationen den första företagspark dit distributörer (PostNord, DHL, FedEx/TNT och UPS) kan leverera paket till ett och samma ställe. Ewa Ekblad, projektledare för Ideon Center AB, har skräddarsytt lösningen genom att föra dialog med varje distributör separat och ta fram en fullmakt som hyresgästen sedan skriver under.
- Leveransskåp finns ju i var och varannan affär och är enkelt för konsumenter att använda, men för business to business är det en helt annan sak. Tillsammans med distributörerna har vi nu hittat en riktigt bra praktisk lösning, säger Ewa Ekblad.
Service som gör skillnad och underlättar för hyresgästerna
Ewa Ekblad, som med bland annat en bakgrund i SAS har lång erfarenhet av att arbeta med service, ser att även detta område tagit flera utvecklingssteg till följd av pandemin.
- På samma sätt som bilden av arbetsplatsen förändrats har vi också en annan uppfattning om av vad service är. Det som kan automatiseras bör också automatiseras, så att vi inte skapar onödiga mellanhänder och riskmoment när till exempel paketen ska förflyttas. Service handlar alltmer om att underlätta för människor och företag, och att hitta lösningar som ligger i framkant, säger hon.
Serviceorganisationen Ideon Center AB är ett helägt dotterbolag till Wihlborgs fastigheter.