Minskad klimatpåverkan med återbruk av kontorsmöbler
I Soecos lokaler står mängder med rekonditionerade möbler uppställda, många av dem klassiska designmöbler i behov av ny stoppning, färg eller tyg. Affärsidén går ut på just detta: att köpa upp överflödiga möbler av hög kvalitet från företag som flyttar eller av annan anledning byter ut sitt möblemang. Möblerna förädlas till nyskick för att sedan levereras till kontor och offentliga utrymmen till ett lägre pris och lägre klimatpåverkan.
- Stommen i designmöbler är ofta av hög kvalitet och helt onödig att slänga. Även i val av tyger och annat som vi använder under rekonditioneringen har vi ett klimattänk och väljer material med hög slitstyrka och minimal miljöpåverkan. Ändå kanske vi landar på en tredjedel av kostnaden mot att köpa samma möbel ny, säger Ola Sjödin, vd och grundare av Soeco.
Soeco har kontor, utställning och lager i Dalby och Jönköping, samt ett säljkontor i Stockholm. Alla möbler finns registrerade i en databas med skick registrerat ner i minsta detalj. Det gör det enkelt att lämna offert till kunden snabbt och att skapa en tidplan för rekonditioneringen. Den nya utformningen av möblerna sker oftast i dialog med kunden så att de får önskat utseende och funktion.
Allt fler få upp ögonen för återbrukad kontorsinredning
Inflödet är så stort att Soeco behöver tacka nej till cirka 80 procent av alla förfrågningar gällande intag. De 30 000 stolar som står staplade i Soecos lokaler är talande exempel på överflödet av kontorsmöbler på marknaden. Soecos omsättning, som har ökat med 30 procent per år i snitt, är ett annat.
- Det råder tyvärr lite av en slit-och-släng-vana i kontorsmöbelbranschen, men min uppfattning är att allt fler börjar få upp ögonen för alternativen. Vi kan få möbler att leva 20-30 år till utan problem. Dessutom blir möblerna unika och bär ofta på en historia, vilket kan vara kul i kontorsmiljöer som annars kan vara rätt så enahanda, säger Ola Sjödin.
Cirkulärt perspektiv i fokus
Ramavtalet som Wihlborgs har med Soeco innebär att anställda inom både projekt- och förvaltningsverksamheten har möjlighet att avropa tjänsterna. Det kan till exempel vara aktuellt för allmänna utrymmen i Wihlborgs lokaler eller när hyresgäster behöver göra anpassningar till nya ytor. Flera av Wihlborgs hyresgäster har valt att inreda större delen av sina lokaler med begagnade möbler - utan att göra avkall på funktion eller design.
Att samverka med hyresgäster kring återbruk och återvinning är också en viktig del av Wihlborgs så kallade Gröna hyresavtal.
En studie baserad på 60 enkätsvar och sex intervjuer med hyresgäster, som genomförts på uppdrag av Wihlborgs, visar att 90 procent av de tillfrågade är positiva eller ganska positiva till att i framtiden använda återbrukade produkter.
- Avtalen med återbruksaktörer är ett viktigt steg mot att utveckla vår verksamhet från ett linjärt arbetssätt till ett mer cirkulärt med hänsyn till en byggnads livscykel. Genom ökat återbruk och därmed optimera användningen av material och bygginventarier minskar vi vår klimatpåverkan tillsammans med våra hyresgäster, säger Staffan Fredlund, Miljö- och klimatchef på Wihlborgs.