Anolytech växlar upp – “vill växa med 25 procent”
Ideon Science Park, där Wihlborgs är en av delägarna och ett flertal av våra fastigheter är placerade, har sedan starten för snart 40 år sedan, främjat startups baserade på forskningsinnovationer. Sedan 2020 har acceleratorprogrammet Ideon Navigator Scaleup erbjudits till lovande företag med stor tillväxtpotential både på Ideon-området och i hela Skåne. Ett av företagen är Anolytech, ett teknikföretag som specialiserar sig inom desinficeringssystem med pH-optimerad hypoklorsyra som bland annat kan användas för att avlägsna oönskade bakterier ur dricksvatten.
Utmaningarna är flera, bland annat måste Anolytech med sin teknik och affärsmodell slå sig in i väletablerade branschekosystem. En annan utmaning har varit att fortsätta producera när leveranser och tillgång på komponenter varit utmanande. Och som i de flesta tillväxtbolag påverkas den egna organisationen när många nyanställda ska läras upp snabbt så att företaget kan hantera det ökade antalet kunder.
Medvetna förändringar för att möta den ökade efterfrågan
För att möta den ökade efterfrågan och kunna växa i nya branscher och marknader har Anolytech senaste året anställt en ny exportchef, en service delivery manager. Grundaren Stefan Fischlein insåg också tidigt att han behövde frigöra sig själv från vd-rollen för att bolaget skulle fortsätta att växa. Nu arbetar han med det han gillar mest – kundutveckling – och sedan några år tillbaka axlar Sandra Lindström rollen som vd.
En del av dessa förändringar har initierats med hjälp av programmets möten med externa tillväxtledare. Ideon Navigator Scaleup tillhandahåller nämligen varje bolag fyra externa tillväxtledare med olika spetskompetenser som stöttar bolaget under två års tid efter en fastställd process. Tanken är att de ska ställa frågor till bolaget utifrån sin erfarenhet och kunskap, och att företaget i processen själva inser vilka förändringar som är viktiga att ta itu med för att komma vidare och fortsätta växa långsiktigt.
– Det är en stor fördel att få vara med i programmet genom att vi har tillgång till expertkompetenser som ger oss stöttning för att ta oss framåt. Med hjälp av dem har vi kunnat ta oss igenom utmaningar och hinder som vi haft. Vi har fått mycket ny input och lärt oss mycket, säger Sandra Lindström och fortsätter:
– I varje delmoment i programmet har vi känt att vi tar något värdefullt med oss in i organisationen. Vi vill accelerera nu och har som mål att öka med 25 procent per år.
Med fokus på Öresundsregionen
Satsningen på bolag i denna form är en del av Wihlborgs samhällsengagemang. Wihlborgs agerar efter en egen modell kallad impact-trappan. Genom engagemang och samarbete ska individer och företag i regionen få tillgång till tre steg: en bra start i livet, mod att utvecklas och förmåga och förutsättningar att växa. Genom att hjälpa individer att starta företag och företagen att växa, skapas fler jobb i regionen. Vilket är bra för både samhället, företagen och även Wihlborgs när efterfrågan på relevanta arbetsplatslokaler ökar. Därför är Wihlborgs engagerade i de viktiga innovationsnoderna i Lund, Malmö och Helsingborg, och i program som stöttar startups, scaleups och individer som vill utbilda sig eller starta och driva företag.
Matchningen mellan företag och extern expert viktig
Bolagen på Ideon Science Park har ofta stor potential och nyckeln till att programmet fungerar är själva matchningen med seniora individer som deltagit i tillväxtresor som vill dela med sig av sina insikter. Genom att vara del av Ideon Navigator Scaleup bidrar Wihlborgs till att sammanföra dessa, och i förlängningen till deras tillväxt.