Delaktighet hemligheten bakom en bra kontorsflytt
När man kliver in på PSK Syds kontor som ligger i industriområdet Berga i Helsingborg dör ljuden av trafik och liv ute på gatan snabbt bort och man möts av ett öppet och inbjudande kontorslandskap som andas rymd och lugn. Här råder en no-shoes-policy; inomhus är det inneskor eller strumplästen som gäller. Andreas Andersson, ägare och VD på PSK Syd, berättar att omställningen till skofritt skett utan några protester. Till och med kunder på besök tar nu glatt av sig skorna och stegar in.
Företaget med sina runt 25 anställda har suttit i de nyrenoverade lokalerna i ett par månader och Andreas Andersson och Andreas Stegersjö, konsultchef, är överens om att flytten till nya lokaler har varit ett lyft för företaget. Både för att stärka de anställdas känsla för sin arbetsplats och för att gynna nya, bra arbetssätt.
– Jag är faktiskt förvånad över hur snabbt det har märkts goda effekter av de nya lokalerna. Den öppna planlösningen gör att det blivit lättare att föra snabba samtal på stående fot om jobbet, vilket var precis vad vi hoppades, säger Andreas Andersson.
Det fanns en oro hos en del anställda inför flytten hur det öppna kontorslandskapet skulle fungera. Många hade haft möjlighet att stänga dörren om sig och uttryckte osäkerhet om hur förändringen skulle påverka dem.
– Det är verkligen roligt att se att de som var mest oroade innan flytten är de som är mest nöjda nu när vi genomfört den, säger Andreas Andersson.
Förankrade flytten pedagogiskt
Andreas Stegersjö har varit projektledare för företagets flytt och lagt ner både själ, hjärta och arbetstid i att få förändringen förankrad hos de anställda och få flytten att löpa så smidigt som möjligt rent praktiskt. Det var allt från detaljer som att märka lådor noga och logistiken med själva flyttlassen, till hur förändringen förankrades bland de anställda.
– Vi har varit väldigt noga med att informera om varenda steg i det här projektet på våra veckomöten, med pedagogiska presentationer och mycket tydlighet. Sen har alla team fått vara med och påverka sina ytor utifrån de ramar vi kunnat ge, vem som ska sitta var exempelvis.
Att ta upp alla potentiella risker och adressera dem tillsammans har också varit en strategi som skapat delaktighet.
Utan tvekan har Andreas och Andreas och även andra anställda på PSK Syd engagerat sig mer än vanligt i både renovering och utformning av sina kontor, något som gett ett fantastiskt resultat för företaget, men som kanske slitit något på tålamodet hos inblandade instanser.
– Arkitekten har nog absolut tagit något extra glas rödvin på grund av oss och våra önskemål under den här processen. Och byggarna har nog svurit både en och två gånger över våra idéer som inte alltid varit så konventionella, skrattar Andreas Stegersjö.
De okonventionella idéerna har bland annat varit att verkligen maxa takhöjden där det går för att få en luftigare känsla, och att använda material på oväntade platser.
Andreas Andersson menar att han redan från början fick ett gott intryck av Wihlborgs när förslag på möjliga fastigheter och lokaler presenterades. Han uppskattar också samarbetet under renoveringsprocessen.
– Vi har fått göra nästan precis vad vi velat och Wihlborgs har varit otroligt lyhörda för våra många önskemål och idéer, säger Andreas Andersson.
Experter på kedjors verksamheter
PSK Syds verksamhet riktar sig mot kedjor som har många anläggningar av samma typ i landet, exempelvis Bilprovningen, Max Hamburgare och Circle K, och som konsulter håller de ordning på dessa kedjors anläggningar på ett väldigt brett sätt.
– Det kan röra sig om olika slags tillstånd, felanmälningar, myndighetsärenden, fotodokumentation, egenkontrollprogram - allting som har med anläggningarna att göra, säger Andreas Andersson.
PSK Syd hjälper sina kunder att hantera sin verksamhet genom sina system, men också att driva andra projekt som ska genomföras.
– Just nu är det exempelvis mycket laddstolpar som ska sättas upp, berättar Andreas Stegersjö.
Företaget växer succesivt och organiskt och har haft en mycket positiv utveckling de senaste 5–6 åren.
– Det är ett väldigt kul jobb att kunna ge kunderna alla de här förbättringarna, det är så mycket värde för våra kunder i de förändringar vi gör, säger Andreas Stegersjö.
Många av PSK Syds kunder har internationella ägare, och det finns ett stort intresse utomlands för företagets tjänster.
– Vi börjar etablera lite verksamhet i Norge och Danmark och någon kund i Frankrike, men det är verkligen något vi skulle vilja titta vidare på, vad det finns för möjligheter där framöver, säger Andreas Andersson.