Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen
I kontorshuset Prisma, på första parkett i Oceanhamnen, finns ett femtiotal innovativa techbolag som tillsammans utgör techhubben Hetch. Ett av dessa företag är Foodtel, en svensk scaleup som förenar digitalisering med livsmedelskunskap för att förebygga matsvinn.
Allt började i en livsmedelsbutik där en av grundarna, Nazih Hazime, inledde karriären och på nära håll fick se ett globalt problem.
– Matsvinn uppstår på grund av att varor blir till överskott, eller att de är så nära bäst före-datum att de inte går att sälja i den vanliga distributionskedjan. Men det största problemet globalt är temperaturavvikelser. Enligt FN kasseras årligen 526 miljoner ton mat till ett värde av 112 miljarder dollar på grund av brutna kylkedjor, berättar han.
Tekniken bakom – så funkar den
Tillsammans med RISE och flera universitet i Europa har Foodtel tagit fram beräkningsmodeller som kan visa hur olika typer av livsmedel klarar temperaturhöjningar. Säljaren Ellinor Zalai berättar hur modellerna kan användas.
– Vi kan bistå med ett säkert underlag att använda som grund för att sälja matvaror utan risker. Om en livsmedelsbutik tar emot köttfärs som har hållit en grad för mycket under transporten kan butiken fylla i information om livsmedlet och temperaturavvikelsen i vår plattform. Den talar då om hur köttfärsen har påverkats. Oftast har avvikelsen ingen påverkan alls, eller så presenteras ett nytt bäst-före-datum. Med den nya datummärkningen kan butiken sälja köttfärsen i stället för att kassera den, säger hon.
Hetch lockar nya medarbetare
Det är på techhubben Hetch som idén har bearbetats och till slut antagit sin realiserade form. Nazih Hazime och Jacob Petersson lockades som gröna entreprenörer av möjligheten att få experthjälp med affärsutvecklingen. När det under 2024 var dags att stärka teamet, fungerade Hetch som attraktionsfaktor i rekryteringen.
– Att vi har valt att stanna kvar i Prismahuset och på Hetch när vi växer beror delvis på att det är mycket enklare att locka till sig kompetens när man sitter centralt. Mycket av den kompetens som vi behöver framåt finns även utanför Helsingborg och då är det viktigt att pendlingsmöjligheterna är goda. Att det är väldigt fina lokaler lockar också, säger Nazih Hazime.
Foodtel har nu dubblat sitt humankapital, från två personer till fyra. Med en dedikerad säljfunktion på plats är företaget redo för uppskalning och internationalisering. Marknadspotentialen är mycket stor – FN:s mål är att det globala matsvinnet ska halveras till 2030, och för att det ska vara möjligt behövs digitala verktyg.
”Ingen vanlig hyresgäst och hyresvärd-relation”
Plattformen lanserades under 2023 och i september 2024 säkrade Foodtel en stor investering från Axel Johnsson-koncernen. Internationaliseringen, som enligt plan ska inledas med lansering i Tyskland, genomförs från samma plats där tidigare milstolpar har uppnåtts.
– Vi är ett bolag som föddes ur innovation och det är en väg som vi vill fortsätta på. Är man ett litet bolag påverkas man väldigt mycket av andra företag och kollegor som finns nära. Hetch har lyckats bygga upp ett community av bolag som finns där när man behöver hjälp med något eller behöver någon att bolla idéer med. Sedan finns Wihlborgs och Hetch som stöttar i det praktiska, säger Nazih Hazime och fortsätter:
– Det är inte en vanlig hyresgäst och hyresvärd-relation, utan det känns mer som ett partnerskap. Jag kan inte minnas att jag någonsin sagt att jag ska till kontoret eller jobbet, utan jag säger alltid att jag är på väg till Hetch. Det är en speciell samhörighet här.