Ideon Science Park - en optimal plats att starta tech-bolag på
Världen såg annorlunda ut när Energy Opticon grundades. Året var 1989, Berlinmuren hade just fallit och Europa var på väg att öppna upp. Bara några år tidigare hade Ideon formats efter en vision av näringslivet, Lunds kommun och universitet, för att skapa fler företag i regionen baserade på forskning och innovation. Nu drygt trettio år senare skulle det visa sig att detta var en optimal plats och tidpunkt att starta ett tech-bolag. Men det var långt ifrån självklart då.
Idag pressas energibolagen av såväl omvärldens som kundernas krav, samtidigt som rörligheten och möjligheterna på marknaden är stora för den som snabbt kan hitta balans i tillgång och efterfrågan. Det är här Energy Opticons innovation kommer in. Framgången bygger på algoritmer som innovatören och grundaren av bolaget, Dr Björn Malmström, CTO, skapade för drygt 30 år sedan.
– Vi är unika i det att vi optimerar hela totala energisystem, allting som går in i energisystemet inklusive vindkraft, solkraft, fjärrvärmenätet, hela vägen in i kunderna optimerar vi som ett, säger Moa Dahlman Truesdale, CFO och andra generationens företagsledare inom familjeföretaget.
Hållbarhet – en viktig drivkraft
Nyckeln för dagens energibolag ligger i att kunna optimera energitillgången baserat på efterfrågan och utbud, och därigenom kunna spara såväl pengar som CO2-utsläpp. Resultatet är en vinst för alla – upp till 15% besparing är inte ovanligt, både räknat i pengar och i klimatutsläpp. Bara genom att ha bättre kontroll över data.
Hållbarhet har varit och är fortfarande en viktig drivkraft för familjeföretaget. Kärnvärdena är centrala och ger stabilitet i bolaget även när det växer, för det gör det. Idag är de ca 25 medarbetare i lokalerna på Ideon. Även om det gått tre decennier sedan starten har företaget valt att stanna kvar på Ideon.
– Jag vill inte vara någon annanstans än på Ideon. Vi är ett innovativt bolag och håller på med forskning och utveckling och därför ska vi vara här, konstaterar Moa med stor stolthet.
En strategi som skulle visa sig vara långsiktig med stabil tillväxt
Energy Opticon har med åren sett många bolag som kommit och gått på Ideon. Men Energy Opticon har själva hela tiden hållit fast vid sin strategi och kunnat växa med bra idéer och stabil tillväxt. Första gången Moa satte foten på familjeföretaget var hon bara 14 år. Inte kunde hon väl då ana att hon på samma plats trettio år senare skulle vara med och leda ett framgångsrikt it-bolag.
– Jag ville plugga och se världen. Och det gjorde jag. Men efter tio år i New York, och med fyra olika examen i bagaget, lockade Lund igen. Jag älskar verkligen Lund. Och är otroligt stolt över familjeföretaget och den resa vi gjort och fortsätter göra. Sen får jag dessutom jobba för att förbättra miljön, som är väldigt viktigt för mig, konstaterar Moa stolt.
Men hon blickar hellre framåt än bakåt. Fokus ligger på framtidens utmaningar, där lösningarna finns i gränslandet mellan forskningen och näringslivet, det är hon säker på.