Hoppa till innehåll

Kontor för allas bästa – experternas tips för att skapa en arbetsplats som sticker ut

Den allt högre förväntan på ett hållbart och flexibelt arbetsliv kan kännas utmanande för arbetsgivare att möta. Men, det innebär också en möjlighet att sticka ut med ett bra arbetsgivarerbjudande. Två av Wihlborgs hyresgäster och Wihlborgs arbetsplatsrådgivare delar med sig av hur man kan skapa en inkluderande och intressant arbetsplats.

Hos SportAdmin genomsyras kontoret av företagets identitet. Det syns bland annat i konferensrummen där designen har en tydlig sportanknytning.

Malin Österlund, Customer Success och kontorsansvarig på SportAdmin, ett företag som digitaliserar administrationen för idrottsföreningar:

  • Involvera medarbetarna: Vi har samlat in önskemål och lyssnat på medarbetarna inför varje kontorsflytt, presenterat förslagen i takt med att de blivit klara och besökt de nya lokalerna redan när det bara är råbetong. På så sätt ökar vi delaktigheten och får lokaler som verkligen fyller de behov just vi har.
  • Uppmuntra till samverkan: Vi är mycket på kontoret för att få bästa förutsättningar att bygga vår företagskultur och samarbeta. Var sjätte månad möblerar vi om och byter arbetsplatser på kontoret. Dels får man en möjlighet att prata mer med andra kollegor, dels är det en signal att vi utvecklar vårt arbetssätt hela tiden. Vi erbjuder även "träning-på-arbetstid", där vi går i väg mitt på dagen och tränar tillsammans. Vilket både stärker vårt välmående och vår gemenskap.
  • Visa er företagsidentitet: Eftersom vi är ett företag som jobbar med idrottsföreningar, vill vi visa detta i vår kontorsmiljö. Det har vi bland annat gjort genom att tapetsera konferensrummen med olika idrottsanläggningar och som omklädningsrum.

Hos IO Interactive uppmuntras medarbetarna att ta med sig personliga föremål till kontoret, för att skapa en inspirerande hemmakänsla och locka till spännande samtal.

Sandra Smedegaard Mondahl, Studio Manager på IO Interactive, ett av Malmös ledande spelbolag:

  • Välkomnande känsla: Vi har en nordisk touch på alla våra kontor internationellt, men med en ”lokal flavour” så att man ändå märker av var man befinner sig. Det ska vara en inspirerande, kreativ och hemtrevlig miljö med max 150 personer så att inte relationen till varandra går om miste.
  • Personlighet: Våra anställda uppmuntras att ta med sig egna saker som inspirerar dem till kontoret. Sagan om ringen-svärd, Peter Pan-figurer, vad som helst! Föremålen säger något om oss själva och leder till spännande samtal och idéer med kollegorna.
  • Flexibilitet: Våra utrymmen ska kunna användas på flera olika sätt eftersom vi sysslar med olika saker. Vi har platser för fest och massor av gäster men också interna utrymmen som kan stängas av helt för att garantera koncentration och sekretess.

Ett kontor ska gärna ha utrymmen för olika behov, där rum för koncentration är lika viktigt som rum för social samvaro.

Anna Nambord, arbetsplatsrådgivare på Wihlborgs:

  • Utgå från ert varumärke: Ett tag skulle alla ha pingisbord och bollhav, även om det inte hörde ihop med företagets kultur. Utgå från er egen identitet i stället och låt lokalerna uttrycka den. Vad ska hända de första sju sekunderna som en ny medarbetare, en kund eller samarbetspartner kommer innanför dörren?
  • Återbruk: Mycket kan göras om genom att måla om, klä om möblerna och hänga upp konst. Det finns många företag som erbjuder återbrukade möbler och textilier.
  • Synliga värderingar: Om ni pratar mycket om t.ex. hälsa, signalera då också att det är okej att ta en walk & talk genom att ha med det som mötesalternativ, se till att det finns bekväma möbler med utsikt eller skapa en pusselhörna.
  • Utrymmen för fokus och koncentration: 30 procent av arbetstagarna i Sverige anger att de drar sig för att vara på arbetsplatsen för att det är svårt att koncentrera sig. Det måste finnas utrymmen för olika typer av människor och olika behov under dagen, inte minst för fokus.

Wihlborgs senaste AI-studie om synen på arbetslivet visar att fokus skiftat från var vi arbetar till hur arbetsplatsen kan utformas för att tillgodose samtliga medarbetares behov. Sökningar på kontorsutformning har ökat med 200 procent på bara några år.


Relaterade artiklar

Från brädspel till trädgårdsklubb – på IO Interactive uppmuntras alla initiativ
Från brädspel till trädgårdsklubb – på IO Interactive uppmuntras alla initiativ

Inspirerande kunder

Från brädspel till trädgårdsklubb – på IO Interactive uppmuntras alla initiativ

Mitt i myllret i Malmöstadsdelen Caroli har spelutvecklingsstudion IO Interactive sitt kontor där drygt hundra personer från 38 olika länder utvecklar världskända tv-spelsuccéer. Deras mest kända spelserie är Hitman, och just nu jobbar de på både ett James Bond-spel och ett lite mer hemligt Fantasy-spel som sysselsätter en stor del av personalen.
Återhämtning på jobbet – så blir det möjligt
Återhämtning på jobbet – så blir det möjligt

Attraktiv arbetsgivare

Återhämtning på jobbet – så blir det möjligt

Återhämtning är något vi ofta associerar till aktiviteter som sker utanför jobbtid, men även på arbetsplatsen finns det mängder med möjligheter att ladda batterierna. På så sätt kan vi både må bättre och prestera bättre. Det var de deltagande experterna rörande överens om när Wihlborgs arrangerade ett seminarium på temat.
Kontor för hela dig
Kontor för hela dig

Attraktiv arbetsgivare

Kontor för hela dig

Arbetslivet präglas av snabb utveckling. Förväntningarna på kontoret har också förändrats och frågan kring arbetsplatsens utformning har hamnat i rampljuset. Så, vad behöver man tänka på när man ställer om kontoret utifrån nya förutsättningar?
Hos SportAdmin får idrotten ta plats på kontoret
Hos SportAdmin får idrotten ta plats på kontoret

Kundstories

Hos SportAdmin får idrotten ta plats på kontoret

På förmiddagen utbildas en fotbollsförening i administrationssystemet, på lunchen är det löprunda med kollegorna och på eftermiddagen utvecklas en idrottsledar-app. Hos SportAdmin står idrotten alltid i centrum, och medarbetarnas välmående är lika viktigt som företagets tillväxt.

Våra senaste artiklar

Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen
Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen

Inspirerande kunder

Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen

Deras innovation har redan räddat över 300 ton mat från att bli svinn – nu har Helsingborgsföretaget Foodtel siktet inställt på uppskalning. Med sin bas på techhubben Hetch är förutsättningarna särskilt goda.
Här tar Skånes mest innovativa företag plats
Här tar Skånes mest innovativa företag plats

Stad & region

Här tar Skånes mest innovativa företag plats

Wihlborgs vill se Öresundsregionen fortsätta växa och utvecklas. Detta bidrar man till genom att investera i innovationskluster där morgondagens framgångsrika företag slår rot, frodas och bidrar till viktig samhällsutveckling.