Med känsla för välbalanserade smaksammansättningar
Året var 2012 när Rolf bestämde sig för att göra om garaget hemma i villan för att brygga Rye India Pale Ale (som senare skulle bli den första ölen i Sibbarps Husbryggeris sortiment). Det som skulle vara ett smakprov till några vänner slutade med 1 000 liter. Efter anmälan och godkännande av Skatteverket och Systembolaget hade Sibbarps Husbryggeri sålt in sin första öl i sortimentet. Och där börjar historien om hur Rolfs dröm om ett eget ölbryggeri växte fram.
Idag är Sibbarps Husbryggeri ett lokalt företag på Limhamn med tio sorters öl i sortimentet som levererar till matvarubutiker, systembolagsbutiker och ett hundratal restauranger runt om i södra Sverige, alla valda med omsorg. Ölet som bryggs i lokalerna på Krossverksgatan är med finaste hand gjort på noga utvalda råvaror. För Rolf är det viktigaste av allt att aldrig tumma på kvaliteten.
- När det gäller råvaror så väljer vi gärna lokala aktörer och leverantörer som vi kan skapa nära och långa relationer med. Exempelvis köper vi både ale- och pilsnerbasmalt från Lantmännen i Hörby. En hel del av humlen vi använder köper vi från ”vår humlebonde i Bayern” som gör humle på traditionellt vis och är sjätte generationen på Humlegården. Det möjliggör för oss att få det senaste tyska humlet väldigt tidigt, vilket vi uppskattar otroligt mycket, säger Rolf Nilsson, grundare och ägare av Sibbarps Husbryggeri.
Unika smaksammansättningar av klassiska öltyper
Ölet som bryggs tar cirka tre till fyra veckor att producera och alla sorter ska hålla samma kvalitet och ha sina unika smaksammansättningar. Kunderna ska få något unikt och riktigt gott i sin hand.
- Vi älskar att plocka upp klassiska öltyper och göra våra egna moderniserade tolkningar av dem. Det har blivit lite grann av vår filosofi. Vårt öl beskrivs ofta som välbalanserat, vilket vi anser är resultatet av ett bra hantverk. Och så älskar vi den ofta underskattade malten lika mycket som humlen är, fortsätter Rolf Nilsson.
Det är en självklarhet för Rolf och hans medarbetare att själva leverera ölet till kunderna för att inte tappa den personliga kontakten med dem. Relationerna är en viktig del i kedjan och en del av att stå bakom sin produkt fullt ut.
Lokalt, unikt och majestätiskt
För Rolf var anknytningen till Sibbarp viktig när han valde att etablera sig i industribyn på Limhamn. Därav flasketiketten med en storskarv; lokalt, unikt och majestätiskt. Vackert utslagen med sina vingar pryder den etiketterna på samtliga ölflaskor som lämnar bryggeriet. Som en del i familjeföretaget är det sonen Karl som står för all marknadsföring i bolaget, vid sidan om sitt fulltidsarbete.
När man valde lokal var det viktigt med yta för lager och kontor, med möjlighet till stor produktion. Här lade även Rolf stor vikt vid att hitta en hyresvärd som han kunde växa med och som skulle förstå deras behov. I november 2016 flyttade man in i Wihlborgs lokaler på Krossverksgatan.
- Att ha Sibbarps Husbryggeri som kund i Limhamn är fantastiskt roligt med tanke på deras spännande verksamhet. Men det har även gjort mycket för området. Krossverksgatan ligger på ett bra och centralt läge och vi hoppas att det kan locka ännu flera företag hit, säger Stefan Eklöf, Fastighetschef Malmö yttre.
För Sibbarps Husbryggeri har Limhamnsborna blivit trogna kunder. I slutet av september anordnade man en bryggerifest med liveband och tält på gården. Framförallt ville man visa upp bryggeriet och ha guidade turer men även samla folk för en trevlig stund med skön stämning. Det gick över förväntan och intresset var större än de vågade hoppas på. Närmare 2 000 personer dök upp och kvällen blev mycket lyckad.