Mötesplatser och digitalisering i fokus för Visma
– Ingen vill hålla på med inkasso men alla vill ha betalt. Så sammanfattar Magnus Månsson, vd på Visma Financial Solutions, affärsidén. Bolaget, som ingår i Vismakoncernen, specialiserar sig på just fakturaservice och kravhantering.
Under 2022 kommer företaget att sjösätta flera större investeringar i systemstöd med syfte att minska kundernas administration ytterligare. Men satsningen på digital utveckling gäller inte bara kunderbjudandet. Parallellt pågår utbildningsinsatser för att höja den digitala kompetensen hos den egna personalen – allt från skräddarsydda utbildningar till att anordna onlinetävlingar på fikapauser.
– Tekniken är en så viktig del av vår leverans att vi behöver omfamna den allihop, inte bara vår tech-avdelning. Vi vill öka effektiviteten både hos oss själva och för kunden.
”Ett lyft att komma till Prisma”
Visma Financial Solutions har expanderat den senaste tiden, vilken är en av anledningarna till att företaget flyttar in till nya lokaler i Wihlborgs kontorshus Prisma i Oceanhamnen. En annan anledning är att med hjälp av en genomtänkt planlösning få fler naturliga mötesplatser för medarbetarna, och därmed fler utbyten.
Tillgången till HETCH och den kreativa miljön i Prisma har också spelat in. HETCH är ett tech-community som stöttar startups och etablerade bolag att växa.
– Jag tror det är viktigt att medarbetarna kan se sin roll i värdekedjan rent fysiskt, och att vi befinner oss i rätt sammanhang. Tack vare HETCH har vi fått tillgång till viktig kompetens, seminarier och annat mervärde som kan stimulera vår egen utveckling.
För Visma Financial Solutions, som planerar för fortsatt expansion och därmed fler rekryteringar, är det viktigt att ha en attraktiv arbetsplats.
– Oavsett var man sitter i Helsingborg blir det ett lyft att komma till Prisma.