PPF är Sveriges största tillverkare av hund- och kattmat. Företagets första produkt, Vårgårda hundmjöl, lanserades för över 120 år sedan. Än idag tillagas maten till de fyrbenta vännerna i just Vårgårda, men i april 2024 startade PPF ett nytt kontor i Malmö. Närmare bestämt i Dockan, där både medarbetare och husdjur trivs.
– Vi kommer att ha kvar produktionen i Vårgårda, men för att kunna få tillgång till en större rekryteringsbas för tjänster inom sälj, marknad och kundservice har vi valt att starta upp ett kontor i en större stad. Det stod mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och vi bestämde oss för Malmö, delvis eftersom vi ville komma närmre de europeiska länderna som vi är verksamma i, berättar Patrik Niklasson, vd på Partner in Pet Food Nordics AB.
På företagets kravlista inför etableringen i Malmö fanns bland annat goda kommunikationer - cykelvägar, tåg, bussar och parkeringsmöjligheter. Dockan tickade alla boxarna.
– Dockan är ett trevligt, attraktivt och expansivt område. Det är viktigt för att kunna locka ny personal. Det är lite småstadskänsla i storstaden här, och vi sitter en våning upp med fönster mot både havet och gatan. Det finns också en atriumgård som skapar liv och rörelse i huset. Vi har också tysta rum där man kan jobba mer ostört, säger Patrik Niklasson.
PPF valde själva hur kontoret skulle utformas, inredas och utrustas. Ett utställningsrum var ett måste, för att både personal och kunder på besök ska kunna se och känna på produkterna som tillverkas i Vårgårda. Goda förutsättningar för videomöten var ett annat krav. Särskilt viktigt för ett företag som har hjärtat och hjärnan på två olika geografiska platser, konstaterar Patrik Niklasson:
– Det är avgörande att den kommunikationen fungerar och att alla i organisationen, oavsett om man sitter i Vårgårda eller i Malmö, känner sig viktiga och inkluderade.
Det är inte bara människorna som prioriteras. Självklart behöver ett företag som tillverkar och säljer djurfoder också vara djurvänligt. Kontoret i Malmö har en egen hundgård och i entrén står hundsoffan där kontorets maskotar gillar att hänga.
Vd:n är nöjd över hur det nya kontoret har gått från idé till verklighet med hjälp av Wihlborgs.
– Vi har känt oss väldigt delaktiga och omhändertagna under hela processen, säger han.
Under 2025 planerar företaget för att ta fler marknadsandelar, genom att utveckla sin digitala plattform och lansera nya produkter. När affären växer behöver även personalstyrkan, som idag utgör drygt 200 medarbetare, växa. På kontoret i Malmö finns utrymme för att bli fler.
– Vi har redan rekryterat många nya personer och vill fortsätta på den vägen. Att ha ett helt nytt kontor på en fantastisk plats, där vi får möjlighet att bygga och forma kulturen tillsammans, känns väldigt bra, säger Patrik Niklasson.