Wihlborgs är stolta över att vara hyresvärd och arbetsplatspartner för många av de mest spännande entreprenörsbolagen i Öresundsregionen. Ett av dessa är SaaS-bolaget (Software as a Service) Wineally, som erbjuder digitala lösningar för hela vinbranschen. Genom Wineallys Wine & Food Matcher, tillgänglig via anslutna vinbutiker online eller på restauranger som vill erbjuda ultimata mat & vinupplevelser, finner användaren snabbt det bästa vinet baserat på val av maträtter och till exempel pris.
Vi träffar grundaren Ole Nielsen som är serieentreprenör och som innan han startade Wineally varit vinhandlare i 17 år. Han berättar att ett antal internationella marknadsundersökningar visar att 73 – 88% av vinkonsumenterna är intresserade av Wineallys världsunika tjänster. Inom restaurangbranschen har behovet av ett enkelt kunskapsstöd dessutom ökat efter pandemin, då många ur den erfarna servispersonalen lämnat branschen.
Med Wineallys lösning får varje maträtt ett så kallat smak-DNA. På restaurang matchas maträtterna med de viner som finns i restaurangens vinkällare, i en webbshop för vin matchas en maträtt (recept ingår) med vinhandlarens sortiment. Algoritmen som ligger bakom har utvecklats av Wineallys team och några av världens bästa sommelierer. Då 88% av vinkonsumenterna är beredda att betala lite mer för vin om man vet att det kommer att förbättra vin & matupplevelsen så är intäktspotentialen god för Wineallys kunder.
Vägen till många restaurangkunder går via ett fåtal utvalda partners bland marknadsledande vinhandlare i till exempel Storbritannien.
– Vi har effektiviserat alla processer för att klara av detta. Nu är det tillväxt och intäktsökning som är största prioritering, säger Ole Nielsen.
Företaget har gjort en snabb tillväxtresa. När de flyttade in på tech-hubben HETCH 2020 var de 2 personer. Nu är de över 20 personer inklusive konsulter. Det som lockade med HETCH var att bli en del av en community, med fredagsfrukost, nätverksevent och investerarkontakter. Men ganska snabbt hade teamet vuxit ur startupfasen och hade andra behov. Den nya lokalen erbjuder större konferensrum, gemensamhetytor och ett eget kök för att kunna bygga teamkänsla och företagskultur för tillväxtresan. Lokalen är belägen i samma fastighet, Prisma i Oceanhamnen i Helsingborg, eftersom de trivs väldigt bra, speciellt efter att den nya Varvsbron från Helsingborgs C kom på plats. Nu har de rum för hela personalen plus för att växa ytterligare.
– Det är även viktigt med goda relationer med partners och leverantörer, som t ex vårt fastighetsbolag. Att Wihlborgs har förståelse för vår affär och situation och löser utmaningar och önskemål vi har, underlättar vår tillväxtresa, avslutar Ole.