Att spela fotboll och bygga städer är ett lagspel
Boost by FC Rosengård är ett av föreningens sociala program. Här driver fotbollsklubben ett omfattande socialt hållbarhetsarbete. Sedan programmet startade 2011 har tusentals unga kommit vidare i livet med utbildning och jobb. En siffra värd att nämna är de över 3 200 långtidsarbetslösa som fått sysselsättning antingen genom arbete eller studier, ett resultat av Boost-metoden som föreningen utvecklat.
– Vårt sociala hållbarhetsarbete bygger på idén att stärka individen utifrån individens egna behov, säger Jenny Damgaard, klubbchef i FC Rosengård. Det handlar om att locka fram och ”boosta” en ung människas egen inneboende drivkraft och förmåga till förändring. Oavsett om det gäller för henne eller honom att må bättre, få in en fot på arbetsmarknaden eller skaffa sig nödvändiga kunskaper för att komma vidare i livet.
– Fokus ligger på samhällets framtid, påpekar Jenny. Det vill säga att stärka unga tjejer och killar som kanske misströstar om sina möjligheter eller riskerar att hamna snett i livet. Ibland bara för att ett par dåliga skolbetyg diskvalificerar möjligheten att uppnå ett mål eller en dröm. Om vi kan lyfta dem, ge dem ett sammanhang, ger vi så småningom samhället starka spelare som kan vara med och utveckla det vidare.
Tro på din dröm
Mottot ”Tro på din dröm” är sammanfattande för FC Rosengårds verksamhet, både den sportsliga och den sociala.
– Det kännetecknar också hur våra partners ser på möjligheterna att vi tillsammans kan förverkliga drömmar för människor med låga förväntningar att nå dem. Inte minst de många ungdomar som bor i områden där utanförskapet är stort. Här är Wihlborgs en av våra viktiga och lojala samarbetspartners.
Aktivt partnerskap
I FC Rosengårds nätverk av partners återfinns många av regionens framgångsrika och tongivande företag. Wihlborgs är en av dessa stolta partners.
– Klubbens samarbete med Wihlborgs är ett bra exempel på ett aktivt och ömsesidigt partnerskap. Inte enbart för att företaget bidrar till vår sportsliga och sociala verksamhet. Med sitt engagemang för klubben, för regionen, för människorna som bor och arbetar här och för företagen som driver verksamheter här, fungerar Wihlborgs som riktmärke för vad som kan uppnås när närings- och föreningsliv gör gemensam sak för samhället, säger Jenny Damgaard.
– FC Rosengård var en föregångare i hela idrottssverige när de började använda sina sportsliga framgångar till att skapa samhällsnytta och ge unga tjejer och killar chansen att nå sin egen fulla potential. Vårt långsiktiga samarbete med Boost by FC Rosengård har blivit en viktig del i den palett som utgör Wihlborgs sociala hållbarhetsarbete, säger Wihlborgs affärsutvecklare Hans Andersson, som ansvarar för samhällsengagemangen.