Hoppa till innehåll

Att spela fotboll och bygga städer är ett lagspel

FC Rosengårds framgångssaga saknar motstycke i fotbollsvärlden. Med idel finalspel och vinster i Damallsvenskan och återkommande spel i Europas högsta fotbollsturnering, är det få som matchar föreningens succe’-sviter. Men klubben triumferar även utanför plan när man genom sina sociala verksamheter hjälper unga till arbete eller studier.

Boost by FC Rosengård är ett av föreningens sociala program. Här driver fotbollsklubben ett omfattande socialt hållbarhetsarbete. Sedan programmet startade 2011 har tusentals unga kommit vidare i livet med utbildning och jobb. En siffra värd att nämna är de över 3 200 långtidsarbetslösa som fått sysselsättning antingen genom arbete eller studier, ett resultat av Boost-metoden som föreningen utvecklat.

– Vårt sociala hållbarhetsarbete bygger på idén att stärka individen utifrån individens egna behov, säger Jenny Damgaard, klubbchef i FC Rosengård. Det handlar om att locka fram och ”boosta” en ung människas egen inneboende drivkraft och förmåga till förändring. Oavsett om det gäller för henne eller honom att må bättre, få in en fot på arbetsmarknaden eller skaffa sig nödvändiga kunskaper för att komma vidare i livet.

FC Rosengårds sociala hållbarhetsarbete handlar om att locka fram och ”boosta” en ung människas egen inneboende drivkraft och förmåga till förändring.

– Fokus ligger på samhällets framtid, påpekar Jenny. Det vill säga att stärka unga tjejer och killar som kanske misströstar om sina möjligheter eller riskerar att hamna snett i livet. Ibland bara för att ett par dåliga skolbetyg diskvalificerar möjligheten att uppnå ett mål eller en dröm. Om vi kan lyfta dem, ge dem ett sammanhang, ger vi så småningom samhället starka spelare som kan vara med och utveckla det vidare.

Tro på din dröm

Mottot ”Tro på din dröm” är sammanfattande för FC Rosengårds verksamhet, både den sportsliga och den sociala.

– Det kännetecknar också hur våra partners ser på möjligheterna att vi tillsammans kan förverkliga drömmar för människor med låga förväntningar att nå dem. Inte minst de många ungdomar som bor i områden där utanförskapet är stort. Här är Wihlborgs en av våra viktiga och lojala samarbetspartners.

Hans Andersson, ansvarig för samhällsengagemangen hos Wihlborgs. Tillsammans med sina samarbetspartners arbetar FC Rosengård för att förverkliga drömmar för ungdomar som bor i områden där utanförskapet är stort.

Aktivt partnerskap 

I FC Rosengårds nätverk av partners återfinns många av regionens framgångsrika och tongivande företag. Wihlborgs är en av dessa stolta partners.

– Klubbens samarbete med Wihlborgs är ett bra exempel på ett aktivt och ömsesidigt partnerskap. Inte enbart för att företaget bidrar till vår sportsliga och sociala verksamhet. Med sitt engagemang för klubben, för regionen, för människorna som bor och arbetar här och för företagen som driver verksamheter här, fungerar Wihlborgs som riktmärke för vad som kan uppnås när närings- och föreningsliv gör gemensam sak för samhället, säger Jenny Damgaard.

– FC Rosengård var en föregångare i hela idrottssverige när de började använda sina sportsliga framgångar till att skapa samhällsnytta och ge unga tjejer och killar chansen att nå sin egen fulla potential. Vårt långsiktiga samarbete med Boost by FC Rosengård har blivit en viktig del i den palett som utgör Wihlborgs sociala hållbarhetsarbete, säger Wihlborgs affärsutvecklare Hans Andersson, som ansvarar för samhällsengagemangen.


Relaterade artiklar

Tomt kontorshus blev hem för ukrainska flyktingar
Tomt kontorshus blev hem för ukrainska flyktingar

Samhällsengagemang

Tomt kontorshus blev hem för ukrainska flyktingar

När Ballerups kommun behövde bostäder till ukrainska flyktingar upplät Wihlborgs en av sina kontorsfastigheter som stod tom i väntan på ett utvecklingsprojekt. De tidigare kontorsrummen gjordes om till 92 bostäder med plats för 250 flyktingar.
Techship inspirerar unga i Helsingborg att drömma
Techship inspirerar unga i Helsingborg att drömma

Samhällsengagemang

Techship inspirerar unga i Helsingborg att drömma

Vi på Wihlborgs vill vara med och skapa ett hållbart samhälle. En viktig del i det arbetet är att uppmuntra ungdomar till att våga satsa på sina drömmar. Därför har vi i samarbete med Helsingborgshem och techhubben HETCH startat Techship - ett initiativ med målet att motivera och inspirera ungdomar att starta eget företag eller plugga vidare.

Våra senaste artiklar

Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen
Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen

Inspirerande kunder

Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen

Deras innovation har redan räddat över 300 ton mat från att bli svinn – nu har Helsingborgsföretaget Foodtel siktet inställt på uppskalning. Med sin bas på techhubben Hetch är förutsättningarna särskilt goda.
Här tar Skånes mest innovativa företag plats
Här tar Skånes mest innovativa företag plats

Stad & region

Här tar Skånes mest innovativa företag plats

Wihlborgs vill se Öresundsregionen fortsätta växa och utvecklas. Detta bidrar man till genom att investera i innovationskluster där morgondagens framgångsrika företag slår rot, frodas och bidrar till viktig samhällsutveckling.