Hoppa till innehåll

Ny anläggning banar väg för Caldics tillväxt i Norden

I dag togs det första spadtaget till en 10 000 kvadratmeter stor anläggning som blir bas för livsmedelsföretaget Caldic Ingredients Nordic. ”Med den här satsningen förväntar vi oss att kunna växa med minst 15 procent varje år”, säger Gustav Larsson, Managing Director.

Caldic är en av världens största aktörer när det gäller specialingredienser till livsmedel, läkemedel, kosmetik och industriprodukter. Gustav Larsson, Managing Director på Caldic Ingredients Nordic, beskriver företaget som en länk mellan råvaruproducenter och aktörer som tar fram slutprodukter av dessa råvaror.

I Sverige sträcker sig historien om Caldic bakåt till 1923. Då grundades verksamheten under namnet AB R Lundberg i Malmö. Sedan dess har man blivit ledande inom livsmedelsnischen på den svenska marknaden. Tankarna på att samlokalisera den svenska grenen av företaget med de norska, finska och danska har funnits i flera år. Nu blir detta verklighet, när Caldic Ingredients Nordic flyttar ihop det svenska huvudkontoret med en dansk och en svensk produktionsanläggning. Platsen som valts ut som hemmabas är Galoppen 1 i Fosie i östra Malmö.

– De senaste fem åren har vi blivit en gemensam nordisk organisation i stället för att vara fyra separata bolag i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Det här är det slutliga steget som verkligen etablerar oss som en nordisk aktör, säger Gustav Larsson.

Bygger vidare på hundraårig historia i Malmö

I anläggningen, som ska stå klar hösten 2025, kommer allt finnas samlat på samma ställe – ledning, back office, utveckling och produktion. Den geografiska placeringen är noga uttänkt, med tillgänglighet som nyckelord.

– Vi ville hitta ett ställe där så många som möjligt har chans att vara kvar i bolaget och pendla till siten.

Eftersom företaget jobbar med ingredienser till livsmedel, har livsmedelssäkerhet funnits med på prioriteringslistan när anläggningen tagit form på ritbordet. Det har också varit viktigt att få till bra labbmöjligheter, där nya produkter kan utvecklas tillsammans med kunder och leverantörer.

Gustav Larsson gläds åt den nya anläggningen tillsammans med medarbetarna på Caldic

Höga hållbarhetsambitioner

Arbetsmiljön för personalen är särskilt prioriterad. Här ska människor trivas i inspirerande lokaler med bra ventilation och akustik. Anläggningen ska också bidra till att minska Caldics klimatavtryck, genom grön elproduktion med solpaneler och ökad energieffektivitet. Planen är att byggnaden ska certifieras enligt Miljöbyggnad nivå Guld.

– I tider med höga räntenivåer, hög inflation och oro i världen väljer våra ägare att göra den här investeringen. Med den här satsningen förväntar vi oss att kunna växa med minst 15 procent varje år”, säger Gustav Larsson, Managing Director.

Gott samarbete med Wihlborgs

När spaden nu sätts i marken är Gustav Larsson mer än redo. Även om det faktiska projektet startades upp för ungefär ett år sedan, har målet att genomföra den här satsningen funnits i snart tio år. Gustav Larsson är nöjd över samarbetet med Wihlborgs, som han beskriver som en ”väldigt professionell partner som är enkel att ha att göra med”.

Anläggningen ska minska Caldics klimatavtryck, genom grön elproduktion med solpaneler och ökad energieffektivitet. Planen är att byggnaden ska certifieras enligt Miljöbyggnad nivå Guld.

– Det känns fantastiskt att vi nu har kommit så långt att vi sätter det första spadtaget. Samtidigt är det här bara början på en ny resa. När anläggningen väl är på plats börjar det viktigaste arbetet, att få våra medarbetare att trivas och få ut värdet vi hoppas på.

– Vi på Wihlborgs är väldigt glada för att tillsammans med Caldic skapa en byggnad med höga klimatambitioner och bra arbetsplatser som berikar Malmö, säger Tobias Nilsson, fastighetschef på Wihlborgs.


Våra senaste artiklar

Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen
Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen

Inspirerande kunder

Foodtel skalar upp sitt räddningsuppdrag – från Hetch ut i världen

Deras innovation har redan räddat över 300 ton mat från att bli svinn – nu har Helsingborgsföretaget Foodtel siktet inställt på uppskalning. Med sin bas på techhubben Hetch är förutsättningarna särskilt goda.
Här tar Skånes mest innovativa företag plats
Här tar Skånes mest innovativa företag plats

Stad & region

Här tar Skånes mest innovativa företag plats

Wihlborgs vill se Öresundsregionen fortsätta växa och utvecklas. Detta bidrar man till genom att investera i innovationskluster där morgondagens framgångsrika företag slår rot, frodas och bidrar till viktig samhällsutveckling.