Wihlborgs köper Baltzar City i Malmö

Wihlborgs stärker sin position som Malmös ledande fastighetsbolag och förvärvar Baltzar City i centrala Malmö.

Wihlborgs har förvärvat fastigheten S:t Jörgen 21, mer känd som Baltzar City, i centrala Malmö från Catella Real Estate AG KAG genom fonden Nordic Cities. Transaktionen sker genom en bolagsaffär och Wihlborgs värde på fastigheten blir 473 Mkr.

Baltzar City är ett landmärke som ligger vid korsningen av gågatorna Södergatan och Baltzarsgatan. Den uthyrningsbara ytan omfattar 11 350 kvm, varav 7 800 kvm är kontor och 3 500 kvm butiksytor. Vakansen är för närvarande 4 procent och direktavkastningen uppgår till 5,25 procent. Fastigheten omfattar 3 235 kvm tomtareal och innehas med äganderätt. Tillträde sker omgående.

– Wihlborgs får ett väsentligt tillskott i fastighetsportföljen med en modern kontorsfastighet i Malmö city, säger Anders Jarl, VD Wihlborgs Fastigheter AB. Byggnaden färdigställdes 2002. Genom förvärvet stärker vi vår position ytterligare som Malmös ledande fastighetsbolag, avslutar Anders Jarl.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet är beläget i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn.
I Malmö och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget.
Fastigheternas bokförda värde uppgår till 18,7 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1,6 mdkr.
Wihlborgs är noterat på OMX Nordiska listan, Mid Cap.

Anders Jarl, VD, 040-690 57 10, 0733-71 17 10
Christer Johansson, Ekonomi- och finanschef, 040-690 57 06, 0733-71 17 06
Iréne Johansson, Informationschef, 040-690 57 21, 0733-71 17 21

Informationen är sådan som Wihlborgs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 27 september kl. 14.20.

Instabee utökar med 4 000 kvm hos Wihlborgs i Helsingborg

Wihlborgs tecknar nya avtal i växande life science-noden Medeon i Malmö

Wihlborgs köper kontorsfastighet vid Hyllie station